Aleksanterinkatu tarvitsee päätöksiä

Helsingin pääkatu Aleksanterinkatu taitaa olla täysin unohtunut keskustan suunnittelussa. Upeiden liiketilojen ja kansainvälisten brändien sijaan sieltä löytyy nyt halpaketjuja ja tyhjiä liiketiloja.'

Helsingin pääkatu Aleksanterinkatu taitaa olla täysin unohtunut keskustan suunnittelussa. Upeiden liiketilojen ja kansainvälisten brändien sijaan sieltä löytyy nyt jopa halpaketjuja ja tyhjiä liiketiloja.

Aleksanterikatu sai jouluvalot vuonna 1949 ja 80-luvun taitteessa siitä tehtiin julkisen liikenteen katu. Yrityksiä tehdä kadusta kävelykatu on kyllä tehty hieman myöhemmin, mutta tuloksetta. Nyt Aleksilla liikkuvat raitiovaunut, taksit ja pakettiautot. Varjoisalle kadulle ei ole tehty mitään istutuksia. Kadun korkeat toimistotalot autioituivat koronan aikana, eivätkä ihmismassat elävöitä katua iltaisin eikä oikeastaan päivisinkään enää. Kahviloiden terasseja on turha etsiä Aleksilta.

Nyt suunnitellaan rautatieaseman edustan varaamista raitiovaunuille, ja Kaivokadun, sulkemista autoilijoilta. Havainnekuvissa aurinko paistaa ja palmut huojuvat leppeässä kesätuulessa. Ihan samoin kuin Esplanadien havainnekuvissa niiden kokeilun aikana.

Aleksanterinkatu tarvitsee muutoksen, osana keskustan muuta suunnittelua. Jos Kaivokatu suljetaan autoilijoilta, on syytä miettiä, pitäisikö Aleksanterinkatu avata uudestaan autoille. Vai kehitetäänkö siitä kaikin keinoin elävä ja viihtyisä käveluýkatu viimein.

Edellinen
Edellinen

Suomen (ja ruotsin) opetus kuntoon ja kunniaan

Seuraava
Seuraava

Onko yrittäjyys Suomessa vain työttömyyden korvike? (Julkaistu KL 28.11.2024)